RT Journal Article SR Electronic A1 Jasenčáková, Miroslava T1 Výuka náboženství jako potenciální nástroj boje proti náboženskému extremismu - případ Ruska JF e-Pedagogium YR 2019 VO 19 IS 3 SP 32 OP 42 DO 10.5507/epd.2019.020 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201903-0003.php AB Rusko je multietnickou a multikonfesní zemí, kde se většina obyvatelstva hlásí k pravoslavnému křesťanství. Najdeme zde také řadu stoupenců dalších náboženských směrů, z těch významnějších jmenujme alespoň islám, judaismus a budhismus. Náboženství má v ruské společnosti značný vliv, což dokládá i zavedení povinné výuky náboženství na základních školách od roku 2012, kdy byl představen předmět Základy náboženských kultur a sekulární etiky (ZNKSE), o jehož zavedení se do velké míry zasadila ruská pravoslavná církev (RPC). V posledních letech se RPC začala angažovat ve snaze o rozšíření výuky, což podporovala tezí, že předmět přispěje k posílení boje proti náboženskému extremismu a terorismu. Nabízí se tedy otázka, zda by rozšíření ZNKSE mohlo představovat funkční nástroj prevence proti náboženskému extremismu, nebo zda je za tím možno hledat snahu RPC o posílení svého už tak významného postavení v rámci státu a společnosti.