PT Journal AU Prager, L Rericha, V TI Trida jako hriste SO e-Pedagogium PY 2020 BP 7 EP 18 VL 19 IS 4 DI 10.5507/epd.2019.034 DE literarni gramotnost; skola; digitalni prostredi; tradice; zmena; socializace. AB Za poslednich sedesat roku se prostredi gramotnosti zalozene na technologii abecedy zmenilo na prostredi zalozene na technologiich digitalnich. Tradicni skola opirajici se o literarni gramotnost a uzivajici ucebnici, ktera byla zdrojem vedomosti a vzdelavani, se mozna jeste udrzuje jako instituce, ale ztratila svou puvodni podstatu a ucel. Zmeny vyvolane digitalnim prostredim donutily tradicni vyuku, ktera zduraznovala vyznam cteni a psani, aby hledala svuj novy smysl. Zatimco se vetsina ucitelu snazi zachovat tradicni pojeti vyuky tim, ze tvori atraktivni prezentace, signaly krize jsou stale zretelnejsi. Je patrne, ze skola prohrava boj s virtualni realitou, ktera je okamzita, prenositelna a bezprostredne motivujici. Tradicni skola s ucebnicemi pripada dnesnim zakum zcela prirozene fungujicim v digitalnim prostredi jako muzejni objekt. Soucasny vyzkum mezi univerzitnimi studenty potvrzuje nazor, ze moderni studijni programy ucitelstvi by mely nabizet vizi skoly, ktera neni centrem distribuce zastaraleho pojeti gramotnosti, ale hristem, kde se zaci a studenti uci pravidla her, podle kterych se hraje ve 21. stoleti. ER